Denk je als directeur, oprichter, eigenaar aan het opschalen van je activiteiten? Wil je meer sales, innovatie en creativiteit van je werknemers? Een nieuwe strategie? Efficiëntere processen? Laat je dan niet meteen (ver)leiden door executiedrang, symptoombestrijding en instrumentele oplossingen. Dat gebeurt te vaak en is contraproductief. Heb het lef eerst terug te gaan naar het fundament: durf te vertragen om daarna te kunnen versnellen.
Door terug te gaan naar de basis creëren je een snelle en heel doeltreffende manier om je organisatie effectief te laten groeien: wie is jouw bedrijf, hoe ziet jullie DNA er uit, wat is jullie identiteit? Als dit voor iedereen helder is, zorg je voor een stabiel fundament waarop alle toekomstige beslissingen worden gebaseerd en waarop je verder kunt bouwen. Een organisatie kan pas zijn business resultaten bereiken wanneer alles matcht met het bedrijfsDNA: strategie, medewerkers, processen, leveranciers, klanten, marketing, sales, etc.
Ik merk dat het bepalen van het DNA en de identiteit van een bedrijf voor de betrokkenen soms best lastig is. Want nee, het gaat niet om het DNA van de directie, oprichters en eigenaren, maar om die van het bedrijf. En dat is een wezenlijk verschil.