Vrijthof. Een week geleden. We hebben geen oog voor de omgeving, zien niet wat er om ons heen gebeurt en hebben alleen aandacht voor dat scherm.
De foto is een treffende metafoor voor hoe het als ondernemer vooral NIET werkt.
—
In opdracht van IMK – Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf begeleid ik 30 MKB-ondernemers gedurende drie individuele gesprekken bij de verdere ontwikkeling van hun onderneming.
Conclusie #2.
Als ondernemer moet je weten wat er om je heen gebeurt en wat je klanten willen. Je oren en ogen open houden is hierbij de crux, want de omgeving verandert continu: de behoeften van je doelgroep, de mogelijkheden van leveranciers en de koers van je businesspartners. Ze veranderen en zijn in beweging.
Jouw organisatie zal daarop moeten inspelen (als je dat überhaupt wilt, maar daar schreef ik de vorige keer al over) om die noodzakelijke Klik te behouden. Anders is de kans groot dat je de aansluiting mist en daardoor geen waarde meer toevoegt met jouw diensten en producten. En dat wil je niet.
Maar hoe doe je dat?
Hier komen #strategie en #BusinessDevelopment samen. Een goede strateeg heeft een visie en kijkt verder dan hij in eerste instantie waarneemt en een goede business developer is creatief en eigenwijs. Beiden moeten open staan voor andere inzichten en zienswijzen en nieuwsgierig zijn naar nieuwe benaderingen.
Dan kan alleen als je
– achter je bureau vandaan komt en je laat voeden met informatie vanuit de markt
– je klanten opzoekt en vraagt “Wil je met me meedenken?”
De antwoorden liggen daar buiten, daar ontstaan de mooiste kansen. Dus ga op pad en kijk om je heen. Zo simpel is het.
Meer over mijn visie op strategie en business development vind je via de link in de comments.
PS: Gelukkig was dit een momentopname 😉 en had ik wel degelijk oog voor het mooie Maastricht en mijn gezelschap Thomas Simon (fotocredits) en Daan Claassen. Over #waardecreatie gesproken! ❤